niedziela, 27 marca 2011

Nie same plusy z news’ów techniki

W dzisiejszych czasach nowoczesne technologie powodują, że nasza szkoła jest coraz bardziej wyposażona w elektroniczne gadżety. Uatrakcyjniają one lekcje i ułatwiają  codzienne życie, a my stajemy się coraz bardziej leniwi i wygodni. Często też wzmaga w nas agresja. Unowocześnianie sprzętu elektronicznego często dyskryminuje biedniejszych ludzi,  z wielodzietnych rodzin. Nie każdego dziś stać na tego typu nowość techniczną.        

 Sprzęty elektroniczne powodują zaburzenia zdrowia fizycznego użytkowników. Przykładem może być ciągłe siedzenie dziecka przed monitorem komputera, co przyczynia się do chorób oczu, otyłości, skrzywień kręgosłupa, zaburzeń snu. Dawniej bardziej powszechny był kontakt z rówieśnikiem, na przykład wspólna zabawa  na podwórku. Dzieci zamknięte w wirtualnym świecie zatracają umiejętność nawiązywania kontaktów społecznych i procesu socjalizacji. Ciężko podjąć im pracę w zespole, gdyż są zamknięte  w sobie. Mali fani bajek przygodowych przenoszą życie bohaterów do własnego świata, a tym samym zatracają możliwość odróżnienia realnego życia od wirtualnego. Wydaje im się, że również potrafią latać czy wspinać się po ścianach jak ich bohaterowie bajek i gier. A więc gry komputerowe i programy telewizyjne mają działanie hipnotyczne. Zatracają się także wspomnienia, dzieci np. z kolonii – dzieci wolą grać na automatach, niż pobawić się wspólnie.                                                      

                                                  
   Nowinki techniczne stosowane w szkołach, na przykład chęć wprowadzenia laptopów bądź Ipad’ów zamiast tradycyjnych metod nauczania spowodują, że dzieci będą traktować te nowoczesne sprzęty bardziej jako narzędzie do zabawy niż do nauki. Także zwiększy się analfabetyzm, bo przecież specjalny program będzie niwelował błędy ortograficzne. Znacznie pogorszy się kaligrafia i manualność ręki, motoryka.  Poza tym Internet może uzależniać, istnieje również zagrożenie skorzystania przez dzieci  z niepożądanych stron internetowych. Wprowadzanie w życie coraz to nowocześniejszych technik elektronicznych przyczyni się to do zatracenia wartości kulturowych, a uczęszczanie do biblioteki powoli zaniknie, gdyż wszystko będzie można znaleźć w Internecie. Dziecko zaczyna się traktować (jak dawniej) jako miniaturkę dorosłego – widać to w ubiorze oraz coraz częściej w zachowaniu - dzieci naśladują zachowanie dorosłych. Dzieciństwo traci na znaczeniu, co niekorzystnie wpłynie na przyszłość człowieka.  Trudno będzie dzieci czymkolwiek zaskoczyć lub dostrzec przez nie piękno świata, gdy ich narzędziem zdobywania wiedzy będzie tylko Internet. Przecież wcześniej uczyliśmy się według tradycyjnych metod nauczania  a nasze dzieciństwo było również pełne uśmiechu i niespodzianek, a przede wszystkim mogliśmy spędzać więcej czasu z ludźmi, wśród których zawsze obcowaliśmy. Wcześniej częściej można było nawiązać przyjaźnie, nawet na całe życie. Technika zatem ułatwia nam znacznie życie, ale powoli staje się męcząca. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz